Grund- und menschenrechtskonforme Ausgestaltung der Aufnahme afghanischer Ortskräfte. Expert Opinion der FAU Human Rights Clinic 2021/22 in Kooperation mit Pro Asyl

Language
de
Document Type
Book
Issue Date
2023-06-27
Issue Year
Authors
Hikele, Sarah
Roch, Sabrina
Schmid, Lena
Weyers, Luisa
Editor
Publisher
FAU University Press
ISBN
978-3-96147-656-5
Abstract

The pictures of the abrupt withdrawal of international troops from Afghanistan in the summer of 2021 travelled around the world. With the fall of Kabul on 15 August 2021, the country fell back under Taliban rule. Only a fraction of the local forces working for the Bundeswehr or other German organisations were evacuated. Thousands of local forces are still trapped in Afghanistan and are threatened and persecuted by the Taliban as collaborators. This study is the result of the FAU Human Rights Clinic 2021/22, during which students of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, in cooperation with PRO ASYL, dealt with the human rights issues of the reception of local forces. In the course of the research, interviews were conducted with lawyers, staff from human rights organisations and affected local workers. The study documents the events in the summer of 2021, elaborates on the problems of the so-called local staff procedure (Ortskräfteverfahren) and makes proposals for a human rights-compliant interpretation of section 22 sentence 2 of the Residence Act (AufenthG) and the introduction of new protection instruments.

Abstract

Die Bilder des abrupten Abzugs der internationalen Truppen aus Afghanistan im Sommer 2021 gingen um die Welt. Mit der Einnahme Kabuls am 15. August 2021 fiel das Land zurück unter die Herrschaft der Taliban. Von den Ortskräften, die für die Bundeswehr oder andere deutsche Organisationen tätig waren, wurde nur ein Bruchteil evakuiert. Noch immer sitzen Tausende Ortskräfte in Afghanistan fest und werden von den Taliban als „Kollaborateurinnen“ bedroht und verfolgt. Die vorliegende Studie ist das Ergebnis der FAU Human Rights Clinic 2021/22, in der sich Studierende der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg in Zusammenarbeit mit PRO ASYL den grund- und menschenrechtlichen Fragen der Ortskräfteaufnahme gewidmet haben. Im Rahmen der Recherchen wurden unter anderem Interviews mit Rechtsanwältinnen, Mitarbeitenden aus Menschenrechtsorganisationen sowie betroffenen Ortskräften geführt. Die Studie dokumentiert die Ereignisse im Sommer 2021, arbeitet die Probleme des sogenannten Ortskräfteverfahrens auf und macht Vorschläge für eine menschenrechtskonforme Auslegung des § 22 S. 2 AufenthG und die Einführung neuer Schutzinstrumente.

Series
FAU Studien zu Menschenrechten
Series Nr.
Notes